Les seccions locals d’ERC del Baix Llobregat sud critiquen la decisió del Govern de la Generalitat, reclamant més diàleg amb els actors del territori.

Les seccions locals d’Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) dels municipis de El Prat, Gavà i Viladecans han manifestat el seu desacord amb l’ampliació de la Zona d’Especial Protecció per a les Aus (ZEPA) al Delta del Llobregat. Aquesta ampliació va ser aprovada pel Govern de la Generalitat el passat 24 de juliol, però els representants republicans al territori consideren que la mesura posa en risc el futur del Parc Agrari del Baix Llobregat.
Una decisió controvertida i sense consens
Els republicans critiquen que aquesta proposta ha estat impulsada sense un consens real ni un diàleg sincer amb la pagesia i les entitats ecologistes sobre el terreny. A més, denuncien que s’ha promogut en un moment inoportú, amb un govern en funcions i a les portes de les vacances.
Diverses entitats ecologistes i organitzacions agràries i cooperatives, com l’Agropecuària de Gavà, la Cooperativa Agrícola del Prat i Unió de Pagesos, també han expressat la seva oposició. Asseguren que la nova ZEPA condiciona negativament l’activitat agrària al Baix Llobregat sense impedir, a més, una futura ampliació de l’aeroport del Prat, una inversió que ERC al sud de la comarca també rebutja explícitament.
Incompliment de la normativa i manca d’infraestructures
ERC del Baix Llobregat sud argumenta que l’ampliació de la ZEPA contradiu la Llei 3/2019 dels espais agraris, ja que no s’ha realitzat una anàlisi adequada de les afectacions agràries. Critiquen que el Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural ha confiat en la ciència ciutadana per determinar els criteris tècnics, en lloc de basar-se en dades tècniques objectives. A més, assenyalen que ha faltat una participació real i efectiva amb els actors implicats.
El Delta del Llobregat arrossega dèficits en infraestructures essencials, com la modernització del regadiu i les infraestructures de drenatge per prevenir inundacions. Aquesta situació, combinada amb un manteniment deficient de la neteja de rieres i corredors, agreuja els danys als camps del parc agrari durant episodis de pluges intenses.
Protecció mediambiental sense sacrificar l’agricultura
Tot i reconèixer la necessitat de reforçar les mesures de protecció de les aus i el medi natural davant l’impacte de les ampliacions del Port de Barcelona i de l’Aeroport del Prat, els republicans consideren que això no hauria de reduir ni asfixiar l’espai agrari del Delta del Llobregat. Aquest espai és un patrimoni agrícola històric, valuós en termes de biodiversitat, equilibri mediambiental i producció agroalimentària.
Per això, les seccions locals d’ERC al Baix Llobregat sud exigeixen al Govern de la Generalitat que retiri la mesura i treballi per generar un consens real amb la pagesia i les entitats conservacionistes de la comarca. Demanen la redacció d’un Pla territorial sectorial agrari específic del Parc Agrari del Baix Llobregat i la revisió del Pla de gestió i desenvolupament del mateix parc, comptant amb les aportacions dels coneixedors de la zona.








0 comentarios